המדריך המלא:
טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

ינשוף פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

הגדרה: פסיכולוג ילדים מחוננים

כל אדם אשר חש במצוקה ובקושי בהתמודדות עם אתגרי היומיום יכול לקבל טיפול פסיכולוגי, והדבר אינו שונה כשמדובר בילד מחונן אשר אתגרי היומיום שלו רבים וחמורים בהרבה משל ילדים ובני נוער ממוצעים אחרים בגילו.

שאלות ותשובות

ועוד איך. למען האמת, הם כנראה צריכים טיפולים פסיכולוגיים יותר מאשר כל ילד אחר.

ניתן לשלוח ילד מחונן לטיפול פסיכולוגי בכל גיל, אפילו בגילאים המוקדמים של 5 ו-6, כשהם כבר יודעים לבטא את עצמם, להבין את הסביבה ולפעול בהתאם.

עם זאת, בגילאים הצעירים (עד 10 לפחות) כן תינתן קודם כל הדרכת הורים לילדים מחוננים כדי לנסות ולפתור את הסוגיה ברמת המטפל הטבעי בטרם פונים למטפל מקצועי. הדרכת הורים יכולה לסייע להורה להבין את הילד ולקבל כלים להתמודדות עם ההתנהלות שלו.

כשהדרכת הורים לא עוזרת באופן מספק, גם בגילאים צעירים, פונים לטיפול פסיכולוגי ועדיף של איש מקצוע מומחה בתחום.

על פי רוב, יש צורך בפניה לפסיכולוג חינוכי שיתרשם מהילד ויבדוק את קשייו. עם זאת, כל קושי התנהגותי ותפקודי שהילד מפגין הוא סימן לכך שיש צורך בטיפול פסיכולוגי – בייחוד אם מדובר בהתנהגות שההתמודדות איתה היא למעלה מכוחו של ההורה. להלן מספר דוגמאות:

∘ ויכוחים עם גורמי הסמכות החינוכיים – בעיות משמעת מול מחנכות או צוות בית הספר.
∘ קושי חברתי למצוא חברים או רגישות יתר שגורמת לילד להתבודד.
∘ הפרעות התנהגות ותפקוד לקוי, התפרצויות זעם ועוד.

כל טיפול פסיכולוגי לילדים (אפילו למתבגרים) מלווה בהדרכת הורים, גם כדי לעזור להורים להבין את הילד וגם כדי שההורים יוכלו לעזור לילד שלהם ולתמוך בהם מול המערכת והאתגרים שעוברים עליו. פעמים רבות, הורים הם הרבה יותר אפקטיביים מכל פסיכולוג או פסיכותרפיסט.

∘ הרבה מחוננים סובלים מחרדות בגלל רגישות יתר. טיפול פסיכולוגי יכול לתת דגש על הפן הקוגנטיבי-התנהגותי כדי להשקיט את החרדות ולהתמודד איתן.

∘ מחוננים שלא מסתדרים עם סביבתם יכולים לקבל כלים איך להתנהל עם הצוות החינוכי בבית הספר (למשל: לא לתקן את המורה באמצע שיעור גם אם היא טועה, אלא לגשת אליה בסיום השיעור ולדבר איתה על כך).

∘ מחוננים שלא מוצאים חברים בגלל שהם מתקדמים יותר מבחינה אינטלקטואלית, יכולים לקבל הדרכה והנחיה כיצד ליצור קשר עם ילדים שיתאימו לתחומי העניין שלהם, לקבל עידוד להשתלב בכיתה גבוהה יותר או ליצור חברויות באמצעות הרשמה לפעילויות או חוגים שיכולים להתאים לו – כאלה שיש שם ילדים אחרים שגם מתעניינים באותו נושא, כך שיהיה לו קל יותר למצוא חברים שיעניינו אותו.

∘ יש מחוננים הסובלים מהפרעת קשב ובאים לטיפול פסיכולוגי כי הם לא רוצים כדורים. לפעמים הצוות בבית הספר ואפילו ההורים מתעקשים על טיפול תרופתי כי ההישגים הלימודיים לא מספיק טובים. הטיפול הפסיכולוגי יכול ליצור מענה אחר מהטיפול התרופתי, להמליץ על דרכים אחרות לעקוף את הקושי, להתמודד עם קשיים ובעיקר לחזק את הביטחון של הילד, לגרום לו להרגיש שהיכולות שלו אינן מוגבלות על ידי הפרעת הקשב ועם המוטיבציה הנכונה ניתן להתגבר על כל מכשול.

ממש לא! טיפול פסיכולוגי הוא טיפול רגשי בלבד ואינו מחליף או שואף להחליף טיפול של פסיכיאטר או נוירולוג. זאת גם החשיבות הגדולה של מתן טיפול פסיכולוגי, במיוחד לילדים מחוננים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, לפני שנוקטים בטיפול תרופתי.

פעמים רבות המסגרת החינוכית, המחנכת ובית הספר, ילחצו על ההורים לתת את הטיפול התרופתי לילד כדי שיהיה להם קל יותר להתמודד איתו. זה לא הפתרון הנכון – ואבחון מתאים יוכל לאתר את הבעיות הספציפיות ולתת להן מענה שאינו פונה לכדורים כבר בשלב הראשוני.

מצד שני, בהתמודדות עם בעיות קשב וריכוז לא קיים פתרון אפקטיבי יותר מכדורים, מהסיבה הפשוטה שהפרעת קשב וריכוז מקורה בשינוי במוח שהחומר הכימי יכול לאזן. עם זאת,הטיפול התרופתי עלול ליצור את הבעיה ההפוכה: מיקוד והקשבה במורה בלבד בלי להתייחס לסביבתם, מה שפוגע בהם מאוד מבחינה חברתית.

לכן חשוב להבין: ילד שיש לו מוטיבציה וכוח רצון – בצירוף התמיכה של ההורים והסביבה החינוכית – יכול בדרכים שונות לעקוף את הפרעת הקשב ולהסתדר עם התאמות מיוחדות לאורך רוב שנות בית הספר היסודי והחטיבה.

∘ למשל, הפסקות יזומות במהלך השיעורים
∘ יציאה להתאווררות במהלך יום הלימודים
∘ ישיבה קרובה למורה
∘ נטרול הסחות דעת במהלך השיעור
∘ נגיעה קלה בכתף בזמן השיעור כך שהילד מבין שהוא צריך לחזור ולהתרכז ועוד!

את הטיפול בכדורים ניתן לדחות כמעט תמיד עד לשלב מתקדם מאוד של למידה שמצריך קשב וריכוז ברמה גבוהה, כמו במבחני החטיבה ובבחינות הבגרות שיש להם משמעות והשפעה על עתידו של הילד.

טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

הידעתם?

הורים רבים נותנים לילדים שלהם טיפול תרופתי כדוגמת ריטלין או קונצרטה מייד עם הגילוי על הפרעת הקשב ובכך מנטרלים את יכולות המחוננות והיצירתיות של הילדים שלהם! טיפול תרופתי עלול לפגוע משמעותית בתפקוד של הילד, מכיוון שמדובר בתרופה ממריצה עם תופעות לוואי – חוסר תיאבון, קושי להירדם בלילה, עייפות, ניתוק ואפאטיות.

לסיכום

בכל מקרה שבו ילד מחונן מציף קשיים מסוימים ובעיקר בגילאים הצעירים, ננקוט בהדרכת הורים לילדים מחוננים כדי לשלב את ההורה ולסייע לו להיות הגורם התומך והמטפל העיקרי.

עם זאת, אם הדרכות ההורים אינן מספיקות, או בגילאים מאוחרים יותר כשהילד כבר מסוגל להתמודד בעצמו עם הקשיים או חווה אתגרים שההורים לא תמיד יכולים לעזור לו בהם, יש לפנות לטיפול פסיכולוגי ספציפי שיוכל לתת לילד עצמו להבין את המצב, לסגל התנהגויות נכונות וליצור לעצמו דרכי התמודדות עם כל סיטואציה.

שיתוף המדריך המלא בנושא "טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים" ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב telegram
טלגרם
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

הדרכת הורים למחוננים

הדרכת הורים למחוננים

למי רלוונטי לפנות להדרכת הורים, מתי צריך אותה, כיצד מבוצעת הדרכת הורים ואיך היא נראית, מה היא תיתן לי כהורה לילד מחונן ועם אילו קשיים אצליח להתמודד בזכותה, כולל דוגמאות ספציפיות מהחיים.

חוגי העשרה לילדים מחוננים

חוגי העשרה לילדים מחוננים

מהם חוגי העשרה לילדים מחוננים ומדוע ילד מחונן בכלל זקוק להעשרה נוספת? מהן ההשלכות של ילד מחונן אשר לא רשום לחוג העשרה? אילו חוגי העשרה קיימים ומהם הטיפים לבחירת חוג מתאים לילד?