המדריך המלא:
הדלגה לכיתה א'

גוזל פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

הגדרה: הדלגה לכיתה א'

הדלגה לכיתה א' היא למעשה הקפצת כיתה לילד שעדיין לא לומד בכיתה. כלומר, ילד שנמצא בגן טרום-חובה, "קופץ" ישירות לכיתה א' ומדלג על גן חובה.

ניתן למצוא את פירוט הקריטריונים והעקרונות המנחים לגבי הדלגה לכיתה א' בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך לאותה השנה.

במה שונה הקפצת כיתה רגילה מהדלגה לכיתה א'?

אמנם בשני המקרים ילד עובר למסגרת לימודית עם ילדים הגדולים ממנו, ובשני המקרים יש צורך באבחון מקצועי של פסיכולוג חינוכי מומחה כדי לקבל את האישור מהשירות הפסיכולוגי-חינוכי של הרשות המקומית או ממפקח או מפקחת משרד החינוך לביצוע המעבר – אך בכל זאת ישנם שני הבדלים עיקריים בין הקפצת כיתה רגילה ובין הדלגה לכיתה א'.

1. המלצה ישירה מהאחראי החינוכי הישיר – הגננת
בתהליך ההדלגה לכיתה א',לא ניתן להתקדם בלי המלצה מהגננת, האחראית החינוכית הישירה של הילד, זאת להבדיל מהקפצת כיתה בבית ספר יסודי, חטיבה או תיכון – שם לרוב התהליך כן קורה בהפניה של הצוות החינוכי בבית הספר, אך לא מחייב, ואם ההורה מעוניין לבקש ביוזמתו הקפצת כיתה לילד שלו, על סמך אבחון מקצועי כמובן, הוא יכול לעשות זאת.

2. השלכות התפתחותיות במעבר מגן לכיתה
ישנו הבדל גדול בהקפצה מכיתה אחת לכיתה אחרת גבוהה יותר, ביחס להדלגה מגן שבו סדר היום והדינמיקה החברתית הם שונים לחלוטין מכיתת לימוד. בשל כך, האבחון המקצועי הוא בעל חשיבות עליונה שכן הוא בודק גם את המסוגלות הדידקטית, הלימודית, של הילד ואת המוכנות והבגרות הרגשית והנפשית שלו – למעבר חד שכזה.

תהליך הדלגה לכיתה א'

המלצת הגננת

האחראית הישירה על הילד צריכה לנסח הצהרה שבה היא ממליצה על הדלגת הילד מגן טרום-חובה ישירות לכיתה א', כולל תיאור התפקוד של הילד בגן

אבחון מקצועי

ההורים צריכים לקחת את הילד לאבחון אצל פסיכולוג חינוכי מומחה שיבדוק את הכישורים הלימודיים של הילד, המוכנות הרגשית ומנת המשכל שלו, באמצעות מבחן אינטליגנציה, מבחנים פסיכולוגיים ולעתים אף מספר מבחנים דידקטיים. הפסיכולוג ימליץ על הדלגה לכיתה א' רק אם ימצא שרמת האינטליגנציה גבוהה משמעותית מהממוצע, שהיכולת הלימודית של הילד מתאימה וכן שיש לו מוטיבציה ובגרות רגשית מתאימה להתנהלות מול ילדים הגדולים ממנו בשנה

אישור של השירות הפסיכולוגי חינוכי ברשות המקומית

יש להגיש את המלצת הגננת והפסיכולוג החינוכי לשירות הפסיכולוגי חינוכי ברשות המקומית במקום המגורים. רק לאחר שמקבלים את האישור להדלגה לכיתה א', ניתן לרשום את הילד באופן רשמי לבית הספר במקום לגן חובה. חשוב! גם אם המסמכים הוגשו לשירות הפסיכולוגי חינוכי אך האישור טרם התקבל, יש לרשום את הילד לגן חובה כרגיל, ורק לאחר קבלת האישור - לרשום לכיתה א' ולבטל את הרישום לגן. לא ניתן לרשום ילד בגן טרום-חובה ישירות לכיתה א' בלי שהתקבל האישור מאת השירות הפסיכולוגי חינוכי

איך יודעים שילד צריך הדלגה לכיתה א'?

1. הפגנת יכולות קוגניטיביות גבוהות
2. הבעת עניין ורצון ללמידה
3. שעמום מתחומי העניין של ילדים בגילו

חשוב להבין שגם אם לילד מנת משכל גבוהה, כל עוד הוא ילדותי, רגיל לשחק ולהיות בחצר או בפינת אומנות, ייתכן שהוא לא יסתדר כל כך טוב בכיתה א' שבה קיים מעבר חד לישיבה ממושכת ולמידה ברוב שעות היום.

אבחון הדלגה לכיתה א' - למה צריך?

מעבר לעובדה שתהליך הדלגה מגן טרום חובה לכיתה א' מחייב אבחון מקצועי של פסיכולוג חינוכי מומחה, ישנה סיבה נוספת שמשמעותה סיוע ותמיכה בילד בתהליך ההדלגה לכיתה א'.

מה הכוונה?

אבחון מקצועי אינו קובע רק האם הילד מתאים להדלגה או לא. מסקנות האבחון יכולות לשקף בפני ההורים את המצב המדויק של הילד שלהם, למשל, אם יש קשיים מסוימים במוטוריקה, בבשלות הרגשית או בתחומים אחרים.

כך כתוצאה מעריכת האבחון, תוכלו כהורים לדעת אילו תחומים חלשים יותר אצל הילד וכיצד ניתן לחזק אותם ולהביא אותו למימוש הפוטנציאל שלו.

מה כולל אבחון הדלגה לכיתה א'?

כדי לאבחן האם הילד מתאים להדלגה לכיתה א', הפסיכולוג החינוכי מבצע לילד אבחון הדלגה עם מטלות הבודקות אינטליגנציה, מוטוריקה עדינה, קשב וריכוז ושפה לצד בגרות רגשית.

מבחן האינטליגנציה מורכב משני חלקים: מילולי וביצועי.

בחלק המילולי, הילד צריך לענות על שאלות בתחום הידע הכללי ולהפגין יכולות של הכללה, מיון, הפשטה, הבנה חשבונית, המשגה (שאלות בעל פה וביצוע מטלות בנושא אוצר מילים ויכולת הגדרה של מושגים), הבנה יומיומית וחברתית ועוד.

בחלק הביצועי, הילד נבחן בתפיסה החזותית-מרחבית (למשל, באמצעות פתרון מבוכים והרכבת צורות גיאומטריות עם קוביות), הבחנה חזותית, כיווניות, מוטוריקה עדינה, התארגנות, יכולת למידה טכנית, זריזות מוטורית, יכולת התמדה, קשב חזותי ועוד.

לאחר העברת המבחן, מתקבלת מנת משכל כללית ורואים אם יש פער משמעותי בין התפקוד המילולי לביצועי. פער כזה יכול להעיד על בעיית קשב וריכוז, על קשיים בשליפת מידע או על בעיות במוטוריקה עדינה.

לדוגמה, אם התפקוד המילולי גבוה יותר מהתפקוד הביצועי – ברוב המקרים ימליצו על הקפצת כיתה לצד חיזוק המוטוריקה העדינה, ההתארגנות או התפיסה החזותית כדי שהילד יוכל להתגבר על המגבלה הביצועית ולממש את הפוטנציאל שלו.

המבחנים הפסיכולוגיים המועברים באבחון על ידי הפסיכולוג החינוכי מורכבים ממטלות שונות המתייחסות לפן הרגשי והחברתי – כמו ציורים, סיפורים, תמונות, בחינת המוטיבציה להישגים והצלחה, תגובה לכישלון או להפסד, התמודדות כללית עם תסכול, בחינת ביטחון והערכה עצמיים, מסוגלות לישיבה ממושכת וכן הלאה.

המבחנים הפסיכולוגיים משלימים את התמונה ומאפשרים להבין האם הילד בשל רגשית ונפשית להדלגה לכיתה א' והאם יש לו מסוגלות דידקטית וכוח רצון ומוטיבציה כדי להצליח.

החלק הזה חשוב במיוחד משום שמנת המשכל לבדה ממש לא מספיקה – ילד יכול להיות בעל רמת IQ של 160 – הגבוהה ביותר שניתן למדוד – אך ייתכן כי הוא לא יהיה בשל רגשית כדי ללמוד בכיתה א' לפני גיל 6.

חשוב להבין שמנת המשכל היא לא הדבר היחיד שהולכים איתו לבית הספר, היכולות האישיות, הרגשיות והחברתיות הולכות איתנו והכישורים השונים מתפתחים בקצב שונה אצל כל ילד וילד.

שיתוף המדריך המלא בנושא "הדלגה לכיתה א" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

אבחון מחוננים

אבחון מחוננים

מתי צריך לעשות אבחון מחוננים ומה זה אומר, מה כולל האבחון, על ידי מי הוא מבוצע וכיצד, מדוע אבחון מקצועי מאתר מחוננים שלא עברו את המבחן הארצי של משרד החינוך ועוד!

מבחן מחוננים

מבחן מחוננים

מתי מתקיים מבחן מחוננים ובאיזה אופן, על ידי מי מבוצע כל חלק של המבחן ומתי מתקבלות התוצאות, מה ניתן לעשות לאחר ביצוע המבחן, האם ניתן לעבור מבחן מחוננים חוזר או בגיל מאוחר ועוד!

הכנה למבחן מחוננים

הכנה למבחן מחוננים

כיצד נראית הכנה למבחן מחוננים של משרד החינוך, האם היא נדרשת כדי להכין את ילדינו למבחן או שמא היא רק מזיקה וכיצד בכל זאת ניתן להכין את הילד למבחן מחוננים.

הקפצת כיתה

הקפצת כיתה

מהי הקפצת כיתה, מדוע היא מבוצעת ובאילו תנאים, מהן ההשלכות האפשריות על מצבו הלימודי והחברתי של הילד בהקפצת כיתה והאם רק מחוננים יכולים לקפוץ כיתה.