המדריך המלא:
הכנה למבחן מחוננים

גוזל פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

תזכורת: מהו מבחן איתור מחוננים ארצי של משרד החינוך

כדי לקבוע מחוננות באופן רשמי ולשלב את הילד במסגרות של האגף למחוננים של משרד החינוך, תלמידי כיתה ב' בבתי הספר היסודיים בכל רחבי הארץ עוברים מבחן איתור מחוננים רשמי בשני שלבים. שלב א' נערך בבית הספר ושלב ב' במסגרת חיצונית, לרוב כזאת השייכת למחוננים ופועלת מטעם משרד החינוך.

ילד אשר עבר בהצלחה את שני השלבים מוגדר כמחונן ונפתחות לו אופציות להירשם לכיתות מחוננים בבתי ספר ייעודיים לכך – אם יש בנמצא בעיר מגוריו, או למסגרות חינוכיות אשר מקיימות שיעורי העשרה פעם בשבוע (יום שליפה).

הכנה למבחן מחוננים - הגדרה

הכנה למבחן מחוננים היא על פי רוב קורס לימודי, בדומה לקורס פסיכומטרי, אשר מועבר על ידי גורם פרטי ללא פיקוח מקצועי, במטרה "להכין" את הילד לקראת המבחן ולעזור לו לעבור אותו. קיימים אמצעי הכנה נוספים מלבד קורס, כמו ספר הכנה למבחן מחוננים או חוברת הכנה למבחן מחוננים.

הכנה למבחן מחוננים

כיצד נראית הכנה למבחן מחוננים?

כאמור, הכנה למבחן מחוננים מתמקדת במבחן איתור המחוננים הארצי.

לכן, הכנה למבחן מחוננים שלב א' תכלול תרגילים בתחום הקריאה, הבנת הנקרא וחשבון. ואילו הכנה למבחן מחוננים שלב ב' תכלול תרגילים בארבעת התחומים של המבחן: ידע כללי, תפיסה חזותית-מרחבית – מבחן מטריצות, חשבון וחשיבה מילולית מופשטת.

על פי רוב, מועבר קורס ההכנה למבחן המחוננים בכיתה ב', בהתאם למועד הראשון של מבחן המחוננים מטעם משרד החינוך. עם זאת, קיים גם קורס הכנה למבחן מחוננים בכיתה ג' למי שמבצעים את המבחן רק בשנה לאחר מכן. כמו כן, קיים גם קורס הכנה למבחן מחוננים בכיתה ו' – והוא מותאם למי שמבצעים את המבחן לקראת כניסתם לחטיבת הביניים.

למען האמת, אין שום צורך בהכנה לקראת מבחן המחוננים של משרד החינוך, לא בקורס, לא בספר ולא בחוברת.

בפשטות, זוהי דרך נוספת של גורמים שונים (פרטיים לרוב) לנצל את הלחץ והמועקה של הורים שלא בטוחים אם ילדיהם מחוננים – כדי לנסות ולגרום להם לחשוב שבאמצעות הכנה מתאימה, הם יוכלו לעזור לילד לעבור את מבחן המחוננים.

הכנה לקראת מבחן מחוננים - לא יעילה ולעיתים אף מזיקה

שימו לב הורים יקרים, הכנה לקראת מבחן מחוננים לא רק שיכולה שלא להועיל, אלא עלולה אף להזיק! לכן, אם ברצונכם להיטיב עם הילד, הכנה למבחן מחוננים היא לא מה שתקדם אותו לעבר העתיד המתאים לו.

מדוע? המומחים מצביעים על 3 סיבות עיקריות

ההכנה דוחפת את הילד להצליח במבחן, אך אין לה שום מדד שמאפשר הבנה האם הילד בכלל מחונן

לפיכך, אפשר להשקיע אלפי שקלים בהכנה, אבל אם הילד לא מחונן, הוא ממילא לא יעבור את המבחן - ואם כן והוא יעבור רק בזכות ההכנה, הרי שהוא יגיע למסגרות חינוכיות של מחוננים אשר לא מותאמות לו ולרמת האינטליגנציה שלו. זה כמובן עלול ליצור תסכול רב אצל הילד, כולל תחושת חוסר מסוגלות וחוסר ביטחון

כל ההתעסקות סביב המבחן ושליחת הילד להכנה, אולי מרגיעה את ההורה אך מלחיצה מאוד את הילד

מדובר בילדים בגילאים נמוכים שמרגישים המון אחריות לא לאכזב את ההורים, מה שרק מעצים את המתח לקראת המבחן ויכול אף לגרום לילד להיכשל למרות יכולותיו הגבוהות

חשוב להבין שההכנה למבחני המחוננים לא יכולות לאתר פערים מסוימים בתפקוד של הילד

ילדים מחוננים רבים סובלים מרגישות יתר לסביבה, מהפרעות קשב וריכוז או מלקויות למידה מסוימות שגם כל ההכנות שבעולם לא יצליחו לפתור - כי הן כלל לא מתמקדות בקושי האמיתי של הילד ולא נותנות לו מענה

אז מה כן יכול להכין היטב את הילד לקראת מבחן המחוננים?

אבחון מחוננים מקצועי יוכל לפתור את מירב הבעיות שהכנה לקראת מבחני מחוננים לא פותרת.

לדוגמה, אבחון מחוננים מקצועי כולל גם מבחנים פסיכולוגיים ודידקטיים אשר מאתרים הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, רגישות יתר וכל היבט אחר המתבטא בפערים תפקודיים.

האבחון יכול לתת המלצות כדי לחזק את החולשות של הילד לקראת המבחן ואף לקבל התאמות מיוחדות להיבחנות בתהליך איתור המחוננים של משרד החינוך.

יתר על כן, אפשר לקבל תוצאות מדויקות הרבה יותר מבחינת איתור מחוננות אצל הילד. לצורך הדוגמה, אם באבחון המקצועי עלה כי הילד לא מחונן, ההורים יכולים לבחור שלא להעמיד את הילד בלחץ של מבחן המחוננים מלכתחילה.

חשוב להדגיש שאבחון המחוננים המקצועי מתבצע אחד על אחד עם הילד, באווירה נעימה ולא מלחיצה.

נסכם את הדברים בטבלה

הכנה למבחן מחוננים
אבחון מחוננים מקצועי
קובע האם הילד מחונן או לא
מלחיץ את הילד לקראת המבחן
מאבחן פערים תפקודיים ומוצא להם פתרונות
נותן תוצאה שבהכרח מתאימה לילד – מחונן או לא מחונן

הכנה למבחן מחוננים מתמקדת באיך לעבור את המבחן של משרד החינוך

בלי לתת מדד האם הילד מחונן או לא (ואז אין טעם לנטוע בו את הציפייה או האחריות לעבור את המבחן), בלי לאבחן את הפערים התפקודיים אם יש כאלו (ואז גם אם הילד מחונן הוא לא יעבור את המבחן, למרות ההכנה, כי אין לו את ההתאמות הדרושות לכך) ותוך הפעלת לחץ רב על הילד (מה שיכול להוביל לביצועים נמוכים, גם עבור ילד מחונן ובמיוחד עבור מחוננים שרגישים לסביבתם יותר מהרגיל).

לעומת זאת, אבחון מחוננים מקצועי במכון מורשה, נותן אבחון מדויק האם הילד מחונן (כך שניתן להחליט אם יש להעמידו בסיטואציה של היבחנות במבחן האיתור הרשמי של משרד החינוך או לא), מוצא את הפערים התפקודיים אם יש כאלו ומוצא להם פתרונות (כך שילד מחונן שצריך התאמות מסוימות – יוכל להיבחן ולבטא את הפוטנציאל שבו) ובאווירה נעימה ורגועה, תוך מתן תוצאה מדויקת שמתאימה לעתידו.

שיתוף המדריך המלא בנושא "הכנה למבחן מחוננים" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

אבחון מחוננים

אבחון מחוננים

מתי צריך לעשות אבחון מחוננים ומה זה אומר, מה כולל האבחון, על ידי מי הוא מבוצע וכיצד, מדוע אבחון מקצועי מאתר מחוננים שלא עברו את המבחן הארצי של משרד החינוך ועוד!

מבחן מחוננים

מבחן מחוננים

מתי מתקיים מבחן מחוננים ובאיזה אופן, על ידי מי מבוצע כל חלק של המבחן ומתי מתקבלות התוצאות, מה ניתן לעשות לאחר ביצוע המבחן, האם ניתן לעבור מבחן מחוננים חוזר או בגיל מאוחר ועוד!

הקפצת כיתה

הקפצת כיתה

מהי הקפצת כיתה, מדוע היא מבוצעת ובאילו תנאים, מהן ההשלכות האפשריות על מצבו הלימודי והחברתי של הילד בהקפצת כיתה והאם רק מחוננים יכולים לקפוץ כיתה.

הדלגה לכיתה א

הדלגה לכיתה א'

באילו מקרים יש צורך לבצע הדלגה מגן טרום-חובה לכיתה א' ובמה היא שונה מהקפצת כיתה, איך נדע שהילד שלנו מתאים להדלגה לכיתה א' ואילו קשיים עלולים להתעורר עקב כך.