המדריך המלא:
מבחן אייקיו (IQ)

ביצה פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

לפני הכל - מה זה IQ?

הידעתם? רמת IQ ורמת אינטליגנציה הן למעשה לא אותו דבר וזאת משתי סיבות:

הראשונה, רמת אינטליגנציה נמדדת עבור אדם ספציפי ואילו רמת האיי קיו שלו היא הציון המשוקלל של מנת המשכל שלו ביחס לאוכלוסיית הגיל שלו (ובמבחנים מסוימים גם לפי רמת כיתתו).

השנייה, המחקר מעיד על מגוון רחב של אינטליגנציות, ביניהן אינטליגנציה פלסטית, קינטית (של התנועה) ועוד – אבל מה שנמדד היום במבחני אינטליגנציה הוא על פי רוב מנת משכל, כלומר יכולת קוגניטיבית, בלי להתייחס לאינטליגנציה בתחומים אחרים כמו מוזיקה, אומנות, ספורט וכן הלאה.

אז איך מודדים IQ?

בדיקת IQ כוללת תת-מבחנים שונים בנושאים: חשיבה, הבנה מילולית, הפשטה מילולית ולא מילולית, תפיסה חזותית-מרחבית, מוטוריקה עדינה, הבנה חשבונית וידע מילולי נרכש. כאמור, היכולות הנמדדות הינן קוגניטיביות בלבד.

תוצאות מבחן IQ הן שקלול של כל תוצאות תת-המבחנים ובדיקת אחוזון האוכלוסייה המתאים כדי להשוות את הציון הספציפי למדד באוכלוסייה וכך לראות עד כמה המספר הסופי הוא נמוך או גבוה מהממוצע.

מנת משכל ממוצעת לעומת מנת משכל גבוהה

כאמור, רמת איי קיו נמדדת באופן יחסי. לפיכך, תוצאות באזור גיאוגרפי מסוים יהיו שונות מאשר באזור גיאוגרפי אחר. עם זאת, בהסתכלות ארצית יש טווח שלפיו ניתן להבחין בין אינטליגנציה נמוכה לאיי קיו גבוה.

על פי רוב, אינטליגנציה ממוצעת ונורמלית נמדדת באיי קיו 100, כאשר הגבול הנמוך של מנת המשכל הנורמטיבית הוא איי קיו 80.

טווח של אינטליגנציה בינונית נמוכה הוא בין 80-89, מנת משכל ממוצעת נמדדת בטווח שבין 90-109, אינטליגנציה בינונית גבוהה נמדדת באיי קיו 110-119 ומנת משכל גבוהה היא בטווח שבין 120-129. החל מאיי קיו 130 מדובר באינטליגנציה מעולה ביותר.

קיימות כמובן רמות אינטליגנציה גבוהות יותר, כאשר הגבוהה ביותר שניתן למדוד כיום היא 160 והרף הנדרש כדי לקבוע מחוננות הוא 140 ומעלה.

איפה בודקים איי קיו לילדים?

הורים רבים אינם בטוחים איפה עושים מבחן IQ לילדים, וחשוב להבין שהיחיד שרשאי להשתמש במבחני אינטליגנציה זה פסיכולוג שרשום במשרד הבריאות בפנקס הפסיכולוגים ומומחה באחד מתחומי הפסיכולוגיה בארץ, או מתמחה שמקבל הדרכה ממומחה מדריך.

לפיכך, מבחן איי קיו אמין הוא כזה שמבוצע על ידי הגורם המוסמך לכך, והוא אחראי על שילוב כל תת-המבחנים הדרושים כדי לשקלל ציון שיהווה את מנת המשכל של הנבדק.

מבחן איי קיו IQ

מבחן אינטליגנציה לילדים לעומת מבחן למבוגרים

תופתעו לשמוע, אבל מבחני אינטליגנציה לילדים אינם שונים במהותם מאשר מבחני איי קיו למבוגרים. למעשה, מרכיבי הבדיקות על תת-המבחנים שבהם דומים מאוד, רק הרמה משתנה בהתאם לגיל.

למשל, מטלה בתחום הבחנה חזותית לילדי בית ספר תופיע גם במבחני אינטליגנציה של מבוגרים. אותו דבר לגבי מטלה הדורשת הרכבת צורות גיאומטריות עם קוביות. כמובן שהדגמים מורכבים יותר ככל שהגיל עולה, אבל בכל המבחנים יש את המטלות הללו.

עם זאת, יש לציין שלאור השינוי ברמה, קיימים מספר מבחנים הנבדלים זה מזה בשמות. המבחנים המקובלים ביותר בישראל נחלקים לשני סוגים עיקריים:

מבחן וויפסי III (WPPSI) המיועד לגיל הרך ומעריך את רמת האינטליגנציה בפעוטות בני שנתיים וחצי עד ילדים בתחילת בית הספר היסודי – גיל 7.
מבחן וכסלר (המוכר גם בשמו 95 WISC-R) המיועד לגילאי 6 עד גיל 14:8 ומודד את רמת המשכל בהשוואה לגיל ולרמת כיתה.

במבחנים אלו קיימות 2 מערכות של תת מבחנים: אחת מילולית והשנייה ביצועית.

בחלק המילולי יש תת-מבחנים שבודקים ידע כללי, רמת אוצר מילים, הבנה יומיומית וחברתית, הבנה חשבונית ויכולת חישוב בעל פה, לרבות מטלה של הכללה, המשגה וכו'.

כל מבחן מותאם לגיל. למשל : בתחום הידע הכללי, ילד בגיל הגן יישאל ממה עושים לחם או יתבקש ממנו לציין שמות של בע"ח החיים במים, לעומת נער בגיל ההתבגרות שיישאל מה גורם לברזל להחליד או מי היה חיים ויצמן.

כך גם בתחום ההבנה החברתית ישאלו ילדים בגיל בית ספר שאלות כמו "למה כשיוצאים לטיול לוקחים כלים מפלסטיק ומנייר ולא את הכלים הרגילים?" לעומת ילדים בגיל הגן שאותם ישאלו: "אם ילד קטן בא להרביץ, מה צריך לעשות?" או "למה אסור לשחק בגפרורים?"

בחלק הביצועי יש תת-מבחנים שבודקים חשיבה גבוהה לא מילולית, תפיסה חזותית-מרחבית (באמצעות הרכבות של פאזלים למשל), הבנה של מידע חזותי (לדוגמה, סידור מספר תמונות ברצף הגיוני מבחינת סיבה ותוצאה), הבחנה חזותית בפרטים משמעותיים (כמו להסתכל בתמונה ולראות מה חסר) ויכולת הבחנה בין עיקר לטפל.

בכל אחד ממבחני האינטליגנציה ישנה מטלה המעריכה ביצועים על בסיס זמן קצוב, זאת כדי למדוד קצב העיבוד שהילד נדרש לו כדי להשיג תוצאה מסוימת. חשוב להבין שאדם שעובד לאט יכול להיות מאוד אינטליגנטי, אך במבחנים המקובלים היום – זאת עדיין מטלה המהווה מרכיב מציון האיי קיו הסופי.

מתי צריך לעשות לילד בדיקת אינטליגנציה?

ברמת העיקרון, אין שום הכרח לבצע מבחן IQ לילד באופן ספציפי. עם זאת, הורים רבים ניגשים למבחני אינטליגנציה בעקבות קשיים התפתחותיים או בעיות קשב וריכוז שהתגלו אצל הילד, או כי הם מבחינים שהוא משתעמם במסגרת הלימודית או החברתית ומאד מפותח לגילו – כך שיש צורך בהערכת אינטליגנציה כדי לשקול הקפצת כיתה או הדלגה לכיתה א' על מנת לתת מענה הולם לצרכיו.

בהקשר זה, הורים שמעוניינים לבחון אם ילדם מחונן, צריכים לפנות לאבחון מקצועי במכון מומחה שם תיערך גם בדיקת אינטליגנציה שתבחן את הפוטנציאל הקוגניטיבי של הילד.

אז בדיקת IQ מספיקה כדי לקבוע מחוננות?

על פי משרד החינוך, החל מרמת IQ של 140 ומעלה – ילד או אדם בגיר מוגדרים כמחוננים. עם זאת, חשוב לזכור שמנת המשכל משקפת בעיקר את הפוטנציאל שיש לאדם ולא את מימוש היכולת בפועל.

ברוב מבחני האינטליגנציה יש פערים תפקודיים – תוצאות המבחן ישקפו את הפערים בין תת המבחנים, למשל פער בין מנת משכל מילולית לזו הביצועית, דבר שנפוץ למדי אצל ילדים בשלבי התפתחות ולמידה ראשונים.

אבל – מבחני האיי קיו לא בודקים את מהות הפערים, כך שלמעשה לא ניתן לספק פתרון עבור הילד כדי להגשים את הפוטנציאל שלו.

לעומת זאת, אבחון מחוננים מקצועי בודק גם את ההיבטים הפסיכולוגיים, הדידקטיים והרגשיים ויכול להצביע על סיבות לפערים וכך גם להמליץ על מענה הולם.

לדוגמה, ילד מחונן עם קושי במוטוריקה עדינה יתקשה במטלות כתיבה, אף שברמה הקוגניטיבית הוא מסוגל לכתוב במהירות ובצורה מדויקת וללא שגיאות. במקרה זה, אבחון המחוננים יאתר את הפער ויוכל לתת להורים המלצה לקחת את הילד לטיפול בריפוי בעיסוק או ספורט טיפולי כדי לחזק את התפקוד המוטורי ולתת לו למצות את הפוטנציאל שלו – זאת לעומת מבחן איי קיו שיוכל לתת לו מספר, רמת ה-,IQ בלי להבין לעומק את צרכיו.

באותו אופן, מחונן שסובל מהפרעת קשב וריכוז, או שמתקשה בתפקוד מוטורי פשוט – לא יוכל לנצל את מלוא הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו, בעיקר בשלבים התפתחותיים מוקדמים כמו בגילאי הגן והיסודי. לפיכך, בזמן שמבחני ה-IQ יעידו עליו שהוא מחונן, הוא לא יצליח להשתלב כראוי במסגרות למחוננים ויחווה תסכול באופן יומיומי.

אותו הדבר לגבי הקפצת כיתה, גם אם לילד רמת IQ גבוהה בהרבה מבני גילו ומרמת הכיתה שלו, יש לבחון באופן מקצועי האם הוא בשל מבחינה תפקודית, מנטלית ורגשית כדי להשתלב עם ילדים הגדולים ממנו.

שיתוף המדריך המלא בנושא "מבחן אייקיו (IQ)" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

ילד מחונן הגדרה פירוש

ילד מחונן - הגדרה/ פירוש

מהי מחוננות, כיצד היא נקבעת באופן רשמי, מה ההגדרה של ילד מחונן, כיצד מוגדרת מנת משכל של מחוננים, מהו אבחון מחוננים מקצועי, מהו מבחן מחוננים של משרד החינוך, מה האפשרויות של ילד מחונן מבחינה חינוכית ועוד!

תכונות של ילד מחונן מאפיינים

תכונות של ילד מחונן/ מאפיינים

רשימת מאפיינים ותכונות של ילד מחונן מגיל 3 ומעלה, מאפיינים ותכונות של ילד מגיל 6 ומעלה, כיצד הורים עשויים לזהות סימנים וקשיים אפשריים של ילדים מחוננים מבחינה לימודית, אישית וחברתית.