המדריך המלא:
מה ההבדל בין מחוננים למצטיינים?

ביצה פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

הגדרה: ילדים מחוננים לעומת ילדים מצטיינים

ילד מחונן הוא גם מצטיין? ילד מצטיין הוא גם מחונן? איך זה עובד ומהי משמעות ההבדל עבור הילד? תחילה, נעמוד על ההבדלים בין שתי הקבוצות ולאחר מכן נעמיק לגבי המשמעויות השונות.

חשוב להדגיש כי ההגדרות המפורטות להלן הן על פי הגדרות משרד החינוך בישראל, ולא לפי הגדרות של מחוננות או הצטיינות אחרות.

ילד מחונן = ילד אשר ניחן במנת משכל של 140 נקודות ומעלה ונמצא מחונן במבחן הארצי לאיתור מחוננים שמעביר משרד החינוך מדי שנה בקרב תלמידי כיתות ב' בבתי הספר ברחבי הארץ.

ילד מצטיין = ילד אשר ניחן במנת משכל גבוהה מהרגיל ודורג ב-8% העליונים בתוצאות המבחן לאיתור מחוננים מטעם משרד החינוך, אך לא ב-3% הגבוהים ביותר שהוגדרו כמחוננים.

הידעתם?

מכיוון שההגדרה של ילד מצטיין היא לפי אחוז ולמעשה תלויה באוכלוסייה שנמדדה באותה שנה, לא ניתן להעריך אותה לפי רמת IQ. כלומר, קיימת סבירות גבוהה שיש ילדים מצטיינים שמנת המשכל שלהם נמוכה מ-140 נקודות.

מה זה בעצם משנה אם הילד מצטיין או מחונן?

על פניו, אין הבדל גדול מדי בין ילדים מצטיינים ובין ילדים מחוננים במציאות היומיומית, שהרי בשתי הקבוצות קיימים ילדים נבונים מאוד עם מנת משכל גבוהה מהממוצע.

עם זאת, כפי שראינו, קבוצת המחוננים היא קטנה יותר (רק 3% מהתוצאות הגבוהות ביותר של המבחן הארצי לאיתור מחוננים של משרד החינוך, לעומת 5% שאחריהם שבתוכם מוגדרים המצטיינים).

כך ניתן לומר שנפוץ יותר למצוא ילד מצטיין מאשר ילד מחונן – אם כי חשוב להבין שבכל מקרה, ילד עם מנת משכל גבוהה עלול להיתקל בקשיים חברתיים, רגשיים ואף לימודיים שדורשים התייחסות.

לכן גם אם הילד אובחן כמצטיין ולא כמחונן, רבים מהפתרונות הטיפוליים המתאימים לילדים מחוננים, עשויים להתאים גם לו – כמו, לדוגמה, חוגי העשרה שירחיבו את הדעת, רכיבה או שחייה טיפולית לחיזוק שרירים ועוד.

משמעות ההגדרה עבור הילד באופן רשמי: מסגרות, מסגרות, מסגרות!

בכל הנוגע לזכאות למסגרות מיוחדות עבור ילדים בעלי מנת משכל גבוהה מהרגיל, יש בהחלט שוני בין המסגרות הפתוחות למצטיינים לבין המסגרות הפתוחות למחוננים.

גם אם החוגים שהוזכרו לעיל יכולים להתאים למצטיינים כמו גם למחוננים, מדובר בחוגים פרטיים ולא במסגרות שמראש מסובסדות ומנוהלות על ידי אגף המחוננים של משרד החינוך.

שימו לב, מכיוון שהמסגרות מסופקות על ידי אגף המחוננים של משרד החינוך, הילד מחויב לעבור את מבחן איתור המחוננים ולעמוד בהגדרות שצוינו בתחילת המאמר.

במקרה זה יש להדגיש כי אין להעמיס על הילד לקראת המבחן, מכיוון שדווקא הלחץ מצד ההורים יכול לעורר בילד אנטגוניזם כלפי התהליך או קשיים רגשיים שימנעו ממנו לבטא את יכולותיו במהלך המבחן.

מסגרות מיוחדות מטעם משרד החינוך

כיתות מחוננים ייעודיות

מתאימות לילדים מחוננים בלבד, מחליפות את המסגרת המלאה

תוכניות העשרה פעם בשבוע במרכז מחוננים (יום שליפה)

מתאימות לילדים מחוננים וגם לילדים מצטיינים

מה ההבדל בין מחוננים למצטיינים

איך אזהה אם הילד שלי מחונן או מצטיין?

כדי לא לשלוח ילד שאינו מתאים למבחן הארצי לאיתור מחוננים, וכך להעמיד אותו בלחצים נפשיים מיותרים ובתחושת כישלון וחוסר מסוגלות, יש לשים לב תחילה לסימנים הכלליים העשויים להעיד על מחוננות.

כאמור, אלה סימנים כלליים בלבד וכדי לדעת באופן ודאי ומהימן האם הילד מחונן או מצטיין, יש לעבור אבחון מחוננים במכון שהוסמך לכך.

חשיבות האבחון היא בעיקר ברמת הדיוק שלו: בזמן שמבחן האיתור הארצי של משרד החינוך מתבסס על תבנית קבועה ללא אפיון אישי, האבחון מבוצע על ידי פסיכולוג מוסמך ובאופן פרטני עם הילד וכך מגיע לדיוק גבוה יותר של היכולות שלו.

סימנים למחוננות או הצטיינות אצל הילד

אוצר מילים רחב ודיבור בוגר לגילו

תחומי עניין נרחבים

כמו מדע, עולם החי, אסטרונומיה ועוד

קושי ליצור קשרים חברתיים עם ילדים מאותו הגיל

בשל חוסר עניין

סקרנות גבוהה ויכולת ביטוי של נושאים מורכבים

גורם גנטי

הורים מחוננים או בעלי אינטליגנציה גבוהה

אבחון מחוננים - יורד לפרטים הקטנים

בשל הדיוק הגבוה של האבחון, ניתן לקבל דרכו מידע רב שכלל לא נאסף במבחן האיתור הארצי, כמו, למשל, חוזקות מסוימות של הילד, חולשות, חסמים המונעים ממנו לנצל את מלוא הפוטנציאל שבו ועוד.

בצורה זו מתקבלת תמונה רחבה יותר באשר למצבו של הילד וההורים יכולים לדעת האם יש טעם מלכתחילה לשלוח אותו למבחן האיתור של משרד החינוך, ואם כן – לחזק את חולשותיו טרם המבחן באופן כזה שיוכל למצות את יכולותיו ולקבל את התוצאה המתאימה לו.

שיתוף המדריך המלא בנושא "מה ההבדל בין מחוננים למצטיינים?" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

ילד מחונן הגדרה פירוש

ילד מחונן - הגדרה/ פירוש

מהי מחוננות, כיצד היא נקבעת באופן רשמי, מה ההגדרה של ילד מחונן, כיצד מוגדרת מנת משכל של מחוננים, מהו אבחון מחוננים מקצועי, מהו מבחן מחוננים של משרד החינוך, מה האפשרויות של ילד מחונן מבחינה חינוכית ועוד!

תכונות של ילד מחונן מאפיינים

תכונות של ילד מחונן/ מאפיינים

רשימת מאפיינים ותכונות של ילד מחונן מגיל 3 ומעלה, מאפיינים ותכונות של ילד מגיל 6 ומעלה, כיצד הורים עשויים לזהות סימנים וקשיים אפשריים של ילדים מחוננים מבחינה לימודית, אישית וחברתית.