המדריך המלא:
מחוננים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

ביצה פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

הגדרה: ילדים מחוננים עם ADHD

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) הן תחום רחב של הפרעות מנטליות וקוגניטיביות וביניהן קושי עיקרי בריכוז לאורך זמן, קשיים במיקוד הקשב, בארגון החשיבה ועוד.

זה אולי יפתיע אתכם, הורים יקרים, אך גם אם ילדיכם מראים סימנים של מחוננות ואף אובחנו כמחוננים, אין זה אומר שהם לא סובלים מהפרעת קשב וריכוז ונאלצים להתמודד איתה.

במקרה כזה, הפרעת הקשב והריכוז מקשה על הילד למצות את מלוא הפוטנציאל שלו כמחונן.

במקרה אחר, אם ילדיכם מפגינים אינטליגנציה גבוהה אך לא עברו את מבחני המחוננים, ייתכן כי הם בכל זאת מחוננים – אך לא מצליחים לבטא זאת במסגרת ההיבחנות הסטנדרטית של מבחן המחוננים הארצי.

זה אומר שלמרות שהילד זכאי למסגרות מחוננים ולהעשרה נוספת שתסייע לו, הוא לא יוגדר כמחונן לפי משרד החינוך. כך שגם במקרה כזה, הפרעת הקשב מעיבה על המחוננות של הילד והפוטנציאל שלו נזנח בצילה.

שימו לב:

כדי לעבור מבחן מחוננים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, יש צורך בהפניה מאיש מקצוע (פסיכולוג או פסיכולוגית מומחים בתחום) שביצעו אבחון ומצאו הפרעת קשב וריכוז לצד מנת משכל גבוהה משמעותית מהממוצע.

הפרעות קשב וריכוז ואינטליגנציה: השפעות אפשריות

גם כשמדובר בכל אחד מהנושאים לחוד, הפרעות קשב וריכוז ואינטליגנציה גבוהה דורשים התייחסות מיוחדת ויש להן השפעות משמעותיות, בעיקר כשמדובר בילדים ובני נוער אשר רק מגבשים לעצמם אישיות ואופי.

אולם כשמשלבים בין מנת משכל גבוהה ו-ADHD, ההשפעות הנגזרות מכך הן אפילו עוד יותר מהותיות:

∘ ילד מחונן יכול לחוש נתק מבני גילו ומתחומי העניין שלהם, בידול שרק יחריף בשל השוני הנוסף של הפרעת הקשב והריכוז.

∘ הפרעות קשב וריכוז עלולות לבלוט יותר מאשר מחוננות, מה שעלול להביא לתסכול של הילד ולחוסר במענה אינטלקטואלי.

∘ פערים רגשיים של הילד המחונן מול קבוצת השווים שלו יכולים להתבטא בצורה שלילית כאשר הוא סובל גם מבעיות קשב וריכוז.

∘ חוסר יכולת לימודית של מי שסובל מבעיות קשב וריכוז, יכול להקשות על מחונן להשתתף במסגרות המתאימות ליכולותיו השכליות.

מחוננים עם הפרעות קשב וריכוז

מה הקשר בין מחוננות להפרעת קשב וריכוז

לפניכם מספר שאלות ותשובות הקשורות לתחום המשולב של מחוננות עם הפרעות קשב וריכוז.

שאלות ותשובות

איך מזהים סימני מחוננות אצל ילד עם הפרעת קשב?

לרוב, שיחה עם הילד תוכל להציף סימנים למנת משכל גבוהה: שימוש באוצר מילים רחב ביחס לגיל, עולמות ידע מורכבים כמו טבע וחלל, צורת התנסחות בוגרת וחוש הומור ייחודי יוכלו להיות סימנים מצביעים על מחוננות, בלי קשר להפרעת קשב וריכוז.

ילדים מחוננים תת-משיגים הם כאלו שאובחנו כמחוננים, אך בפועל הישגיהם לא גבוהים כמצופה. במקרה כזה יש לבדוק האם המחונן 'מחפה' על הפרעת קשב וריכוז ביכולות גבוהות במיוחד ולמעשה סובל מ-ADHD.

לא. הפוטנציאל הקוגניטיבי של הילד הוא קבוע, ניתן לממש או לא לממש אותו, אך בכל מקרה קיומה של הפרעת קשב וריכוז לא מפחיתה מהפוטנציאל שלו בשום פנים.

מכיוון שמבחן איתור מחוננים של משרד החינוך אינו מותאם לילדים עם הפרעות קשב, יש לעבור אבחון מקצועי אצל פסיכולוג או פסיכולוגית מומחים למחוננים שיכולים לאתר מחוננות יחד עם הפרעת קשב בצורה פרטנית ומדויקת.

נכון יהיה לומר שה-ADHD מקשה על הילד ליהנות ממיצוי היכולות הקוגניטיביות שלו, זאת מכיוון שאם הוא לא ילמד לספק את הצורך האינטלקטואלי בדרך שאינה למידה סטנדרטית, הוא יחוש חוסר מסוגלות ותסכול גדולים.

כיצד ניתן לעזור למחוננים עם הפרעת קשב וריכוז?

בתור הורים, מקומכם בחיי הילד הוא מרכזי ולמרות שאינכם גורם מקצועי מוסמך, עדיין יש בידכם להועיל לילד גם בהיבט של המחוננות וגם בהיבט של הפרעת הקשב והריכוז.

טיפים להורה של ילד מחונן עם ADHD

מצאו עבור הילד פעילויות שעוזרות לו לפרוק את המרץ לקראת זמנים שדורשים ריכוז ומיקוד.

שבו יחד עם הילד ונסו למצוא ביחד "שיטות" להרגעה כמו לספור, לשנן שירים, לעשות התעמלות קטנה וכו'.

שלבו באורח החיים של הילד זמני מדיטציה, הקשבה למוזיקה ועוד הפעלות שמאפשרות שחרור אנרגטי.

רשמו את הילד למסגרות מחוננים שבהן הלמידה וההעמקה נעשות בדרכים חווייתיות שמוציאות מרץ.

לטפל במחוננות וגם לטפל בהפרעת הקשב

הילדים שלנו הם נפלאים, כל אחד בדרכו המיוחדת, אך ילדים מחוננים שמתמודדים עם הפרעות קשב – הם מיוחדים אפילו יותר, ובשל כך הם זקוקים לסיוע כפול ומכופל, הרבה יותר מילדים אחרים.

טיפול במחוננות:
מחוננות כשלעצמה היא אינה בעיה, אך היא מצב מורכב שדורש טיפול רגשי על כל המשמעויות שבו. ילד מחונן הוא ילד רגיש מאוד וחכם מאוד, והוא זקוק לכתף מקצועית שתוכל להרגיע את הפחדים שבו, להסביר לו את מצבו וללמד את הכלים הנכונים לוויסות ולאיזון.

טיפול ב-ADHD:
הפרעות קשב וריכוז הן מגוונות והתמודדות עמן כוללת אפשרויות רבות כמו טיפול באומנות, בתנועה, במגע, בכתיבה, בדיבור ועוד. התמודדות עם ADHD יכולה להיות מאתגרת במסגרת החינוכית ומחוצה לה, והיא דורשת כלים פרקטיים וספציפיים עבור כל מקרה.

האחריות שלנו כהורים היא לאפשר לילד למצות את מלוא הפוטנציאל הקוגניטיבי והרגשי שלו, ובכך לייצר לו סביבה בריאה, תומכת, כזו שרואה את הצרכים שלו ומעניקה לו את הכלים שבעזרתם יוכל לגדול באופן עצמאי.

שיתוף המדריך המלא בנושא "מחוננים עם הפרעות קשב וריכוז" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

ילד מחונן הגדרה פירוש

ילד מחונן - הגדרה/ פירוש

מהי מחוננות, כיצד היא נקבעת באופן רשמי, מה ההגדרה של ילד מחונן, כיצד מוגדרת מנת משכל של מחוננים, מהו אבחון מחוננים מקצועי, מהו מבחן מחוננים של משרד החינוך, מה האפשרויות של ילד מחונן מבחינה חינוכית ועוד!

תכונות של ילד מחונן מאפיינים

תכונות של ילד מחונן/ מאפיינים

רשימת מאפיינים ותכונות של ילד מחונן מגיל 3 ומעלה, מאפיינים ותכונות של ילד מגיל 6 ומעלה, כיצד הורים עשויים לזהות סימנים וקשיים אפשריים של ילדים מחוננים מבחינה לימודית, אישית וחברתית.