המדריך המלא:
הדרכת הורים למחוננים

ינשוף פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

הגדרה: הדרכת הורים לילדים מחוננים

הדרכת הורים לילדים מחוננים היא למעשה פגישות עם איש מקצוע, לרוב פסיכולוג חינוכי מומחה למחוננים, אשר מטרתן היא לחבר את ההורים לעולם הילד המחונן, להציף בפניהם את מצבו, את האתגרים והקשיים שלו לצד הפוטנציאל שבו ולתת המלצות קונקרטיות להמשך ההתנהלות מול הילד.

הידעתם?

הורים רבים אינם מכירים את האופציה של הדרכה מקצועית ושואבים את המידע ממקורות אינטרנטיים בלבד. הבעיה היא שהילד המחונן הספציפי אינו תואם בהכרח למידע באינטרנט, כמו גם ישנם מקורות שאינם מהימנים או סותרים. מצב זה מוביל לכך שההורה מבולבל, מחזיק במידע שגוי ועלול לגרום נזק לילד המחונן.

למי רלוונטי לפנות להדרכות הורים?

הדרכות הורים רלוונטיות בכל גיל ועבור כל ילד – והן רלוונטיות במיוחד עבור הורים שגילו כי ילדיהם מחוננים.

אף אחד לא מלמד אותנו להיות הורים! זאת לא בושה לבקש עזרה מקצועית, בעיקר כשהעזרה הזאת היא בכלל לא בשבילנו – אלא בשביל הילדים שלנו!

חשוב להבין: אף איש מקצוע, גננת או מחנכת לא יחליפו אתכם כהורים, אין אף מטפל טוב יותר לילד שלכם. גם ילד מחונן בעל יכולות אינטלקטואליות גבוהות, אולי אפילו יותר משלכם, נושא אליכם עיניים כדמות חינוכית שדואגת לו, לכן העוצמה שלכם מול הילד היא אדירה.

מתי צריך הדרכת הורים?

בכל שלב ועדיף כמה שיותר מוקדם! מייד לאחר אבחון שבו נקבע כי הילד מחונן, יש לקבל הדרכה מאיש מקצוע, ועדיף מפסיכולוג חינוכי שהוכשר לעבודה עם מחוננים (שכאמור, אינם ילדים רגילים) ויוכל להתרשם מהילד ולתת בהתאם המלצות להורה וגם למסגרת החינוכית הרלוונטית.

שימו לב, ככל שהילד צעיר יותר, כך הוא מתקשה בשיקוף הקשיים שלו אל מול ההורה, לכן הדרכת ההורים קריטית במיוחד בגילאים הצעירים. עם זאת, גם בני נוער מחוננים עלולים להיות מסוגרים בפני ההורים, כך שהדרכת הורים לא תינתן על פי גיל אלא על פי צורך – וברוב המוחלט של הילדים המחוננים, הצורך תמיד קיים.

אז הילד גאון, יופי. למה שאני אצטרך הדרכה?!

לא הכל ורוד! אף אחד לא מלמד אותך איך להתמודד עם הילד שלך כשהוא פותח את הפה ונשמע 10 שנים יותר מבוגר אך מתנהג כילד הצעיר בשנתיים מגילו הכרונולוגי. זה עלול להוביל לבעיות של משמעת, לקושי בהצבת גבולות, לקצר בתקשורת מול הילד ועוד.

מצב כזה הוא מאתגר ומבלבל, לא רק עבורך, גם עבור הילד! ילד מחונן נדרש בגיל צעיר להתמודד עם הבנה מעמיקה ורגישות גבוהה שאין לסביבה בגיל שלו ולך כהורה לא תמיד יש את הכלים להסביר לו מדוע זה כך ואיך צריך לנהוג במצבים כאלה.

דוגמאות מהחיים

מה עושים כשהמחנכת כל הזמן כועסת כי הילד מתקן אותה בשיעור? לא אשמתו שהוא יודע את התשובה ואיכפת לו שלא תטעה את שאר הכיתה…

מה עושים כשהילד מתבודד ולא מנסה להתחבר עם בני גילו? לא אשמתו שהילדים בכיתה בעלי תחומי עניין אחרים ושאין לו שום אתגר אינטלקטואלי איתם ועל כן הוא משתעמם…

מה עושים כשהילד שואל אותך שאלה שאת בעצמך לא יודעת לענות עליה? האם זה שובר את הסמכות שלך בעיני הילד?

בנוסף, הורים לילדים מחוננים חייבים להבין שגם לילד "גאון" יש קשיים וחולשות!

גם ילד שמוגדר כמחונן יכול להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, עם קשיים חברתיים ועם קשיים אישיים או רגשיים – כהורים אנחנו חייבים לאתר את הסימנים לכך ולמצוא פתרונות כדי להתמודד עם הקשיים הללו.

מה המטרות של הדרכת הורים לילדים מחוננים?

להכיר מקרוב את עולמו של הילד המחונן

להבין לעומק מה המניעים הפנימיים שלו

לגלות מה האתגרים הצפויים לילד בהמשך חייו

לאתר מראש בעיות וקשיים שעלולים לצוף ולמצוא להם פתרונות

לאפשר לילד המחונן סביבה תומכת, בטוחה ואוהבת

לסייע לילד להגיע למיצוי היכולות המקסימלי שלו

הדרכת הורים למחוננים

אז איך נראית הדרכת הורים, מה צריך לעשות?

הדרכות ההורים ניתנות באופן פרטני על ידי אנשי מקצוע, ועדיף פסיכולוגים חינוכיים שהוכשרו להתמודד עם ילדים מחוננים. במכון שלנו, מכון "דרור" בגבעתיים, מבצעים הדרכות הורים אישיות להורים לילדים מחוננים באופן הבא.

תהליך הדרכת הורים לילדים מחוננים

אבחון של הילד המחונן

במידה ולא בוצע קודם לכן

שיחה עם ההורים

תיאור הקשיים של הילד, קשיים בבית הספר ומול החברים

העברת מידע הנוגע לילד המחונן

מה זה אומר להיות מחונן, מה הקשיים והאתגרים של הילד ועוד. המטרה היא שההורים יבינו את הילד ויידעו לזהות סימנים שמעידים על בעיה הדורשת התערבות מקצועיות

מתן הנחיות והמלצות ספציפיות

דרכי התמודדות עם הילד בסיטואציות שונות בבית, מול מערכת החינוך וגיבוש פתרונות אשר יסייעו למניעת הקשיים ולמיצוי הפוטנציאל של הילד

ליווי ההורים לפי הצורך

במקרה שהורים חשים צורך בליווי מתמשך של איש המקצוע, ניתן לבצע פגישות הדרכת הורים נוספות, להציף את האתגרים הקיימים ולקבל המלצות והפניות קונקרטיות. לעיתים יעלה צורך בטיפול פסיכולוגי לילד המחונן עצמו

הורים, אל תמעיטו בחשיבות ההדרכה שלכם

הילד המחונן צריך את עזרתכם ואתם צריכים את העזרה המקצועית. טעויות בהתמודדות מול הילד עלולות להיחרט בצורה שלילית ולהיות הרות אסון כלפי עתידו של הילד. לכו על בטוח וקבלו הדרכת הורים מקצועית שתסייע לילד שלכם להתפתח בצורה תקינה ובסביבה תומכת.

שיתוף המדריך המלא בנושא "הדרכת הורים למחוננים" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

איך נראים טיפולים פסיכולוגיים של ילד מחונן, מתי צריך טיפול פסיכולוגי לילד מחונן, באיזה גילאים שולחים ילד מחונן לפסיכולוג, סימנים להורים שהילד צריך טיפול פסיכולוגי וכמובן השלכות של טיפול תרופתי אפשרי.

חוגי העשרה לילדים מחוננים

חוגי העשרה לילדים מחוננים

מהם חוגי העשרה לילדים מחוננים ומדוע ילד מחונן בכלל זקוק להעשרה נוספת? מהן ההשלכות של ילד מחונן אשר לא רשום לחוג העשרה? אילו חוגי העשרה קיימים ומהם הטיפים לבחירת חוג מתאים לילד?