המדריך המלא:
ילד מחונן -הגדרה/ פירוש

ביצה פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

לפני שמתחילים, מהי מחוננות?

מחוננות היא רמה גבוהה של יכולות אצל אדם הנמדדת בין היתר באינטליגנציה גבוהה, בהישגים מיוחדים או בכישרון יוצא מגדר הרגיל. זה יכול לבוא לידי ביטוי בכישורים לימודיים גבוהים בהיבט המילולי, החישובי והצורני, אך גם בצורת כישרון במוזיקה, בספורט ובאמנות.

הידעתם?

למחוננות גורם גנטי! הורים אינטליגנטיים מהרגיל יולידו בסבירות גבוהה ילד מחונן, אם כי זאת לא הסיבה היחידה. חשוב: האינטליגנציה אמנם מולדת, אך על אחריותם של הורים, אנשי חינוך ופסיכולוגים לעזור לילדים בעלי פוטנציאל לפתח את היכולות שלהם ולא למנוע מהם זאת.

כיצד נקבעת מחוננות באופן רשמי?

ניתן לקבוע מחוננות לאדם באמצעות אבחון מחוננים מקצועי המתבצע במכון מורשה ועל ידי פסיכולוגיים חינוכיים שהוכשרו לכך.

ילד מחונן: הגדרה

אין הגדרה אחת ויחידה לילד מחונן מכיוון שהתחום הולך ומתפתח מדי שנה, כמו גם דרכי האבחון המקובלות לאיתור מחוננים. עם זאת, ההשערה הרווחת היא שרק כ 1-2% מהאוכלוסייה הם מחוננים.

זאת ועוד, ספציפית בילדים מחוננים ניתן לרוב לראות התפתחות א-סינכרונית (כלומר, התפתחות שאינה אחידה) בכישורים הגבוהים, כאשר היכולת האינטלקטואלית תהיה מפותחת יותר מאשר הבשלות הרגשית והכישורים החברתיים או התפקודים המוטוריים.

לפיכך ניתן לראות ילדים מחוננים רבים אשר מצד אחד מפגינים רמה שכלית גבוהה, זאת לצד ילדותיות יתר, קשיים גרפומוטוריים או חוסר הבנה של סיטואציות חברתיות בסביבתם.

מנת משכל של מחוננים

על פי הגדרת משרד החינוך, מחוננות נקבעת כשמנת המשכל, כלומר רמת האיי.קיו (IQ) היא גבוהה מ-140 נק'. שימו לב, מנת המשכל הגבוהה ביותר הניתנת למדידה בכלים הקיימים היום הינה 160 נק'.

הידעתם?

מבחינה סטטיסטית, הנורמה הממוצעת של מנת המשכל באוכלוסייה הכללית היא 100 נק'. מרבית בני האדם הם בעלי אינטליגנציה נורמלית בטווח שבין 85-115 נק'. תארו לכם מה התחושה עבור ילד קטן להיות חכם יותר מרוב האנשים בסביבתו!

מה זה ילד מחונן?

מחונן פירוש: מבחינת משרד החינוך, ילד מחונן הוא מי שצלח את שני שלבי מבחן איתור המחוננים הארצי של משרד החינוך.

לצערנו, רבים מהילדים המחוננים היום 'נופלים בין הכיסאות' בשל סיבות שונות (להסבר ראו: מחונן שלא עבר את מבחן המחוננים של משרד החינוך) ולא מאותרים במבחן רשמי זה.

לפיכך, הדרך הטובה והמדויקת ביותר לקבוע מחוננות אצל ילד היא דרך אבחון מחוננים במכון פסיכולוגי המתמחה בתחום – מה שיאפשר התאמה למסגרות חינוך כדי למצות את הפוטנציאל של הילד ולמנוע ממנו קשיים אישיים וחברתיים.

אבחון מחוננים

תהליך שמבוצע על ידי פסיכולוגים חינוכיים שהוכשרו לאבחון ומטרתו לגבש החלטה האם הילד הנבדק הוא מחונן, והאם קיימים קשיים אחרים אשר עלולים למנוע ממנו למצות את הפוטנציאל השכלי הגבוה שלו. התהליך מורכב ממבחנים שונים שמעבירים לילד בהתאמה לגילו.

אבחון מחוננים פרטי מאפשר לא רק לזהות את מנת המשכל של הילד אלא גם האם הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, מקשיים מוטוריים או מבעיות רגשיות וחברתיות אחרות המצריכות תמיכה וסיוע של גורמים מקצועיים.

בגילאים הצעירים (עד גיל 6) האבחון כולל מבחן אינטליגנציה ומבחנים פסיכולוגיים.

בגילאי יסודי ומעלה לרוב עורכים אבחון פסיכודידקטי שבוחן את הכישורים הלימודיים (קריאה, כתיבה והבנת הנקרא, חשבון, תפיסה וזיכרון ועוד), בנוסף להערכת הפוטנציאל הקוגניטיבי והמצב הרגשי.

מבחן אינטליגנציה

במסגרת אבחון המחוננים, מבוצע מבחן אינטליגנציה מלא שמטרתו להעריך את מנת המשכל, כלומר האיי.קיו (IQ) של הילד, כדי לבחון האם הוא מעל הממוצע והאם יש סיכוי למחוננות.

אבחון פסיכולוגי

במסגרת אבחון המחוננים, מבוצע אבחון פסיכולוגי שמטרתו להעריך את היכולת האינטלקטואלית של הילד לצד המצב הרגשי והתפקוד ההתנהגותי שלו, כמו גם התפקוד המוטורי (למשל, חוזק הידיים וחגורת הכתפיים) והתפקודים השפתיים והתפיסתיים.

ילד מחונן הגדרה פירוש

אבחון פסיכודידקטי

במסגרת אבחון המחוננים בגילאי היסודי ומעלה, מבוצע אבחון פסיכודידקטי שמטרתו לאתר תחומי חוזק וחולשה של הילד, בעיקר בהיבטים הלימודיים והקוגניטיביים (כלומר השכליים) כמו אינטליגנציה, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, חשבון, תפיסה חזותי ושמיעתית, תחומי זיכרון, קשב וריכוז ועוד. עם זאת, כן ניתן דגש על מצב רגשי ועל התמודדות עם מצבים של למידה והיבחנות.

מבחן מחוננים ארצי של משרד החינוך

משרד החינוך עורך מבחן איתור תלמידים מחוננים בכיתה ב' בכל בתי הספר היסודיים בארץ.

המבחן מורכב משני שלבים. שלב א' נערך בבית הספר ושלב ב' במסגרת חיצונית, לרוב כזאת השייכת למחוננים באותו יישוב ופועלת מטעם משרד החינוך.

ילד אשר עבר בהצלחה את שני השלבים מוגדר כמחונן ונפתחות בפניו אופציות להירשם לכיתות מחוננים בבתי ספר ייעודיים לכך – אם יש בנמצא בעיר מגוריו, או למסגרות חינוכיות אשר מקיימות שיעורי העשרה (יום שליפה) פעם בשבוע.

מה האפשרויות של ילד מחונן מבחינה חינוכית?

בשל יכולותיהם הגבוהות של ילדים מחוננים ואי-התאמתם למסגרות החינוך הסטנדרטיות, ניתן לשלבם במספר מסגרות:

כיתות ייעודיות למחוננים – שילוב הילד בכיתה לימודית שבה הוא מצוי רק עם מחוננים התואמים את יכולותיו, על פי תוכנית שנתית שבנה אגף המחוננים של משרד החינוך.

∘ כיתות ייעודיות למחוננים בגילאי בית ספר יסודי קיימות רק בחמישה יישובים בארץ: תל אביב, רמת גן, פתח תקווה, חיפה וחולון.

מסגרות העשרה למחוננים – בשאר הישובים שבהם אין כיתות ייעודיות למחוננים, ילד מחונן משולב פעם בשבוע במסגרות חינוכיות שונות הקיימות באזור מגוריו. לרוב מדובר בחוגי העשרה עם נושאים משתנים. בשאר ימות השבוע הוא נשאר בבית הספר הרגיל שלו.

שילוב בכיתות גבוהות בבית הספר – במספר מקרים יש המלצה לשלב את הילד בכיתה גבוהה יותר בבית הספר שלו, בייחוד במקצועות ספציפיים שבהם הוא חזק – חשבון, אנגלית, מדעים או לשון, כדי שיוכל להתקדם ברמה הלימודית. במקרים שבהם הילד בוגר גם ברמה הרגשית, תישקל האפשרות לבצע הקפצת כיתה (המונח המקצועי הוא: הדלגה) כדי שיוכל לרכוש חברים התואמים את תחומי העניין שלו.

שיתוף המדריך המלא בנושא "ילד מחונן - הגדרה/ פירוש" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

תכונות של ילד מחונן מאפיינים

תכונות של ילד מחונן/ מאפיינים

רשימת מאפיינים ותכונות של ילד מחונן מגיל 3 ומעלה, מאפיינים ותכונות של ילד מגיל 6 ומעלה, כיצד הורים עשויים לזהות סימנים וקשיים אפשריים של ילדים מחוננים מבחינה לימודית, אישית וחברתית.

מבחן איי קיו IQ

מבחן אייקיו (IQ)

מהי ההגדרה של מנת משכל (IQ) וכיצד מודדים אותה, מאיזה גיל יש לבחון אינטליגנציה של ילדים והיכן עושים זאת, כולל האם מבחן אינטליגנציה מספיק לקביעת מחוננות.