המדריך המלא:
אבחון מחוננים

גוזל פנימי

אתם נמצאים כאן:

ביצה

או: אני רוצה לדעת אם הילד שלי מחונן

גוזל

או: כנראה שהילד שלי מחונן

ינשוף

או: הילד שלי אובחן כמחונן

מה זה אבחון מחוננים?

הגדרה: תהליך שמבוצע על ידי פסיכולוגיים חינוכיים שהוכשרו לאבחון ומטרתו לגבש החלטה האם הילד הנבדק הוא מחונן, ואם קיימים קשיים אחרים אשר עלולים למנוע ממנו למצות את פוטנציאל האינטלקטואלי הגבוה שלו.

התהליך מורכב ממבחנים שונים שמעבירים לילד בהתאמה לגילו. אבחון מחוננים בגיל הרך (עד גיל 6) כולל מבחן אינטליגנציה ומבחנים פסיכולוגיים. בגילאי יסודי ומעלה עורכים אבחון פסיכודידקטי שבוחן גם את כישורי הלמידה והזיכרון (כתיבה, קריאה והבנת הנקרא, חשבון, הבעה, זיכרון ועוד).

הידעתם?

כ-25% מקרב המחוננים מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ולעתים גם לקויות למידה (שקיומן כלל לא משפיע על רמת האינטליגנציה), כך שיכולותיהם לא הוכרו על ידי הסביבה וכלל לא אובחנו!

הייתם מאמינים? לא כל ילד מחונן מאותר ככזה! יש ילדים שמגיעים לאבחון פסיכודידקטי רגיל כדי לקבל המלצות והתאמות להפרעת קשב וריכוז, ורק אז מגלים באבחון בדיעבד – שהם מחוננים!

מתי עושים אבחון מחוננים?

את אבחון המחוננים ניתן לעשות בכל גיל.

עם זאת, ישנן סיבות ומטרות שונות לאבחון בגילאים השונים וההמלצה היא לגשת לאבחון מייד בסיום כיתה א' או עם תחילת כיתה ב' – זאת מכיוון שבכיתה ב' הילד כבר ניגש למבחן איתור המחוננים הרשמי של משרד החינוך ואולי צריך התאמות מיוחדות כדי לגשת למבחן ולעבור אותו בהצלחה.

אבל, למה מלכתחילה צריך אבחון לילדים מחוננים?

הורים רבים מניחים שאם הילד מחונן הוא יתגלה ככזה במבחן המחוננים של משרד החינוך.

דעו לכם: זה לא כך!

מחוננים רבים מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז או קשיי למידה ולא יעברו את המבחן, אף על פי שהם מחוננים, פשוט כי אין להם את ההתאמות הדרושות.

יתרה מכך, יש ילדים הסובלים מקשיים אישיים או חברתיים כבר בגילאי הגן או כיתה א' – ומבחן המחוננים של משרד החינוך שנעשה בכיתה ב' יהיה מאוחר מדי עבורם, הם יכולים לפתח קשיי התנהגות הרבה לפני כן.

לסיכום, מבחן המחוננים של משרד החינוך בוחן יכולות לימודיות בלבד. עם זאת, למחוננות צורות רבות שאינן מתבטאות בכך, כמו למשל כשרון בנגינה, בתחום אמנותי או בענף ספורט מסוים.

האבחון יכול לפתוח דלת עבור ילדים מחוננים והוריהם

לקשר אותו עם מסגרות וחוגים (גם לגיל הרך) שיותאמו לרמה ההתפתחותית של הילד

להבין את הפוטנציאל השכלי הקיים, לצד קשיים כמו בעיות קשב וריכוז

לאתר בעיות שהילד מתמודד איתן/ למנוע בעיות אפשריות

להתאים פתרונות ספציפיים לילד לפי נקודות החוזק והחולשה שאותרו באבחון

לקבל הדרכת הורים או המלצות ספציפיות למסגרות החינוכיות של הילד

להביא לחיזוק הביטחון העצמי של הילד ומימוש הפוטנציאל הגבוה שלו

מחוננים עם הפרעת קשב וריכוז

25% מהמחוננים סובלים מקשיי קשב וריכוז, בעיות למידה או גם וגם. הם יפגינו קושי בקריאה או בכתיבה, בריכוז לאורך זמן ולכן לא תמיד יבחינו ביכולותיהם הגבוהות שיתבטאו בנקודות חוזק אחרות, בחשיבה גבוהה או ביכולת החישובית.

מצב שכזה ניתן להבין באבחון מחוננים ולהתמודד בהתאם – לאו דווקא עם טיפול תרופתי, אלא עם המלצות חינוכיות הניתנות על ידי פסיכולוגים מומחים, הן למסגרת הלימודית והן להורים.

לדוגמה:

∘ שימוש בפעילויות חוץ שיענו על תחומי העניין של הילד בצורה שתאפשר לו להתרכז בהן
∘ חוגים או מסגרות העשרה שמשתמשים בדרך לימוד חווייתית
∘ יידוע מערכת החינוך ושילוב התאמות כדי לפרוץ את מכשול ההפרעה ולמצות את הפוטנציאל של הילד. למשל, למי שעובד לאט תינתן הארכת זמן קבועה, למי שמתקשה בקריאה תתבצע הקראה, למי שמתקשה בכתיבה תתבצע הכתבה לבוחן ניטרלי או השלמת תשובות בעל-פה וכן הלאה

כמו כן, ההתאמות הללו יהיו רלוונטיות למבחן המחוננים שמתבצע בכיתה ב' – כך שהילד יוכל להפגין את יכולותיו בלי המגבלות של הפרעת קשב וריכוז ו/או לקויות למידה שאיתן הוא מתמודד.

מחוננים עם קשיים אישיים או קשיים חברתיים

חשוב לומר, גם ילד שאינו סובל מהפרעת קשב וריכוז, עלול להתמודד עם קשיים אישיים או חברתיים, דווקא משום שהוא מחונן והוריו או מערכת החינוך לא יודעים זאת ולכן לא מתמודדים איתו בהתאם.

אבחון יכול לפתור את הקשיים הללו בשלב מוקדם, להדריך את ההורים ואת הגופים החינוכיים המתאימים וליצור לילד מסגרת שבה הוא יכול להתפתח בצורה בריאה לפי היכולות שלו, בלי לחוות תסכול או קושי.

איך נראים קשיים אישיים וחברתיים של מחוננים?

∘ שעמום בגן – הילד אומר שהוא לא רוצה ללכת לגן כי משעמם לו? ייתכן שהוא מחונן
∘ שעמום בבית הספר – ילד בכיתה א' שכותב וקורא יפה, ישתעמם בשיעור שבו מלמדים אותיות

שימו לב: שיעמום בגן או בבית הספר יכולים להוביל ילדים מחוננים

∘ להפריע בכיתה
∘ לנסות ליצור לעצמם עניין
∘ להתנתק מהשיעור או מהמשחק
∘ להתבודד
∘ להציק לילדים אחרים.

לכן חשוב לזהות את המחוננות כבר בשלב שבו הילד מגלה מצוקה, לא רק על מנת שימצה את הפוטנציאל האישי שלו, אלא גם כדי למנוע ממנו לפתח דפוסי התנהגות לא מקובלים שיקשו עליו מבחינה חברתית.

גם בתחום החברתי, ילדים מחוננים מחפשים חברים שיהיו בעלי תחומי עניין דומים ומשותפים. על כן, הם יתקשו להתחבר לילדים בני גילם אשר לא נמצאים ברמה ההתפתחותית והשכלית שלהם.
לילד מחונן, בעיקר בגילאים צעירים, קשה להתגמש, להבין שילדים בני גילו אינם כמוהו. את הקשרים החברתיים הוא יחפש עם ילדים גדולים יותר או מבוגרים.

אבחון מחוננים

אבחון מחוננים בגיל הרך

אבחון מחוננים בגיל הרך נעשה באמצעות מבחני אינטליגנציה הקובעים את רמת האיי.קיו (IQ) של הילד, וכולל גם מבחנים הבודקים את ההתפתחות הרגשית, המוטורית והחברתית.

אבחון מחוננים בית ספר יסודי

אבחון מחוננים בגילאי 6 ומעלה, כולל גם מבחנים דידקטיים הבודקים:

∘ קריאה
∘ כתיבה
∘ הבנת הנקרא
∘ הבעה בכתב ובעל-פה
∘ מתמטיקה וחישובים
∘ קשב וריכוז
∘ זיכרון ועוד

אבחון מחוננים חטיבה ותיכון

הילד לא עבר את מבחן המחוננים ביסודי אף שאתם חושדים שהוא כן מחונן?

לא פספסתם את הרכבת!

גם אם ילדכם לא אותר כמחונן במבחן המחוננים של משרד החינוך, ניתן לגשת לאבחון מחוננים בגילאים המאוחרים ולשלבו במסגרות המתאימות עם הגשת בקשה למשרד החינוך בצירוף תוצאות האבחון.

תהליך האבחון - כיצד עובד אבחון מחוננים?

ייעוץ ראשוני

בטרם קובעים אבחון מחוננים מקצועי, מומלץ להיפגש עם פסיכולוג מומחה כדי לקבל ממנו חוות דעת לגבי הילד ולפרוס בפניו את הבעיות והקשיים הקיימים. איש המקצוע יידע להמליץ על סוג האבחון הדרוש ויסביר כמה זמן הוא לוקח ומה בדיוק יקרה בו

הליך האבחון עצמו

האבחון על פי רוב יהיה מורכב מכמה סוגי מבחנים, בהתאם לגיל הילד ולצרכיו. לפיכך, אבחון יכול להימשך בין 3-6 שעות ביום יחיד, אך גם יכול להתפרס על פני כמה וכמה מפגשים לזמנים קצרים יותר, הכל בהתאם לילד ולרמת המסוגלות שלו

גיבוש מסקנות

לאחר ביצוע המבחנים, הפסיכולוגים החינוכיים מנתחים את התוצאות על פי מדדים מדויקים וקובעים אבחנה. בשלב זה הם גם עורכים מסמך מקצועי שמפרט את האבחנות שבוצעו - מסמך זה יועבר אליכם ותוכלו להשתמש בו עבור מסגרות חינוכיות שונות

פגישה עם איש מקצוע

שלב זה לא מתקיים בכל המכונים, אך יש לו חשיבות - מכיוון שמסמך המסקנות כתוב לרוב בשפה מקצועית שלא תהיה מובנת עבורכם. לפיכך, פגישה עם איש מקצוע (כפי שנערכת במסגרת "מכון דרור" עם פסיכולוג חינוכי מומחה) חשובה להבהרת המידע בשפה נגישה וברורה בגובה העיניים

מתן המלצות ותוכנית פעולה

לאחר שנפגשתם עם איש המקצוע וקיבלתם את מסמך המסקנות המפרט את האבחנות השונות, תקבלו מהפסיכולוג החינוכי המומחה המלצות קונקרטיות עבור מסגרות החינוך של הילד - למשל אפשרויות שילוב מיוחדות או התאמות שיהיה בהן צורך. זה השלב האחרון שסוגר את תהליך האבחון ומציף בפניכם את הפתרונות לקשיים של הילד ושל המשפחה

חשיבות של אבחון מחוננים פרטי

כפי שהסברנו, המבחן הארצי של משרד החינוך עלול לפספס רבים מהמחוננים בשל אי התאמה ללקויות למידה או להפרעות קשב וריכוז.

לעומת זאת, אבחון מחוננים פרטי מבצע בדיקות מקיפות שלא רק מאתרות את המחוננות, אלא גם את הפוטנציאל למחוננות ואת המחסומים שמונעים ממנה להתממש.

אפשר בהחלט לבצע אבחון מחוננים באחד מהמכונים הפרטיים ברחבי הארץ ולקבל המלצות מקצועיות לגבי המשך הדרך החינוכית של הילד, במסגרת ומחוצה לה.

תרצו לשמוע על אבחון מחוננים פרטי במסגרת "מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך"?

שיתוף המדריך המלא בנושא "אבחון מחוננים" ברשתות החברתיות

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
טלגרם
וואטסאפ
מייל

מאמרים נוספים בנושא ילדים מחוננים

מבחן מחוננים

מבחן מחוננים

מתי מתקיים מבחן מחוננים ובאיזה אופן, על ידי מי מבוצע כל חלק של המבחן ומתי מתקבלות התוצאות, מה ניתן לעשות לאחר ביצוע המבחן, האם ניתן לעבור מבחן מחוננים חוזר או בגיל מאוחר ועוד!

הכנה למבחן מחוננים

הכנה למבחן מחוננים

כיצד נראית הכנה למבחן מחוננים של משרד החינוך, האם היא נדרשת כדי להכין את ילדינו למבחן או שמא היא רק מזיקה וכיצד בכל זאת ניתן להכין את הילד למבחן מחוננים.

הקפצת כיתה

הקפצת כיתה

מהי הקפצת כיתה, מדוע היא מבוצעת ובאילו תנאים, מהן ההשלכות האפשריות על מצבו הלימודי והחברתי של הילד בהקפצת כיתה והאם רק מחוננים יכולים לקפוץ כיתה.

הדלגה לכיתה א

הדלגה לכיתה א'

באילו מקרים יש צורך לבצע הדלגה מגן טרום-חובה לכיתה א' ובמה היא שונה מהקפצת כיתה, איך נדע שהילד שלנו מתאים להדלגה לכיתה א' ואילו קשיים עלולים להתעורר עקב כך.